سخنرانی شورای دانش آموزی

اگر داوطلب عضویت در شورای دانش آموزی شده اید باید بدانید یکی از مهمترین مهارتهایی که باید به آن تجهیز باشید، داشتن فن بیان قوی است. ممکن است برای اداره مدرسه خود ایده های بزرگی در ذهن داشته باشید، ولی تا نتوانید آنها را بر زبان بیاورید و دیگران را متقاعد کنید، نتیجه ای نخواهید گرفت.

چه در زمان تبلیغات شورای دانش آموزی و چه زمانی که به عنوان نماینده آنها رای آورده اید و قرار است در جلسات مهم تر به احقاق حقوق دانش آموزان بپردازید. در هر صورت باید بدانید یادگیری مهارت فن بیان یکی از ضروری ترین مهارتهایی است که اگر برای دیگران لازم است، برای شما به عنوان نماینده دانش آموزان واجب است.

از مهمترین مواردی که برای داشتن فن بیان موثر لازم است، کنترل استرس صحبت در جمع است. شما به عنوان یک سخنران باید اصول یک سخنرانی حرفه ای را بدانید. اگر تا به حال برای جمعی صحبت کرده باشید حتما می دانید که در لحظه اول چه استرسی شما را فرا می گیرد. اگر راه های کنترل آن را ندانید، ممکن است مطالبی که مدتها روی آن تمرکز کرده اید را فراموش کنید.

مراقب باشید تپق نزنید! اگر قرار است یک سخنرانی تاثیر گذار و روان داشته باشید باید مراقبت کنید تپق نزنید و کلمات را کاملا شمرده تلفظ کنید. تمرینهای بسیار زیادی برای جلوگیری از تپق زدن وجود دارد. یکی از این تمرینها بازکردن دهان به اندازه کافی است. اگر عضلات دهان خود را تقویت کنید و همه حروف را به درستی ادا کنید احتمال تپق زدن شما بسیار کم می شود.

زبان بدن شما نقش بسیار مهمی در انتقال مطالب به دیگران دارد. باید با قامتی مطمئن و با اعتماد به نفس کافی شروع به صحبت کنید. در حین صحبت کردن به تریبون لم ندهید و سعی کنید کاملا حرفه ای به نظر برسید.

سعی کنید به چشمان مخاطب خود نگاه کنید و از نگاه کردن به در و دیوار و سقف و کف زمین خودداری کنید.

استفاده از واژه های مثبت می تواند تاثیر کلام شما را برای سخنرانی تبلیغاتی شورای دانش آموزی و هر جای دیگری که صحبت می کنید، بیشتر کند. واژه های مثبت حس خوبی را به مخاطب القا می کند و باعث می شود سخن شما را بهتر بپذیرند. چرا که انسان به صورت ذاتی دارای فطرت پاک است و سخنان مثبت را بهتر می پذیرد.

می توانید برای شرکت در جلسه های حضوری آمادگی برای سخنرانی شورای دانش آموزی با ما در مدرسه سخن همراه باشید. پروین جلیلوند – مدرس کارگاه فشرده شورای دانش آموزی مدرسه سخن ۸۸۱۹۲۰۱۹

در ادامه یک نمونه متن سخنرانی رئیس شورای دانش آموزی آورده شده است.

همراه و هم نسل من!
من صدای رسای تو خواهم بود…
و در محضر وجدان خویش صادقانه عهد می بندم
به لطف مهر و اعتماد تو
صدای خواسته ات را با تعهد به گوش اجابت می رسانم.
و تمام آنچه را در توان دارم
برای بهتر شدن حال پرورش ، آموزش، سلامتی و ورزش
به کار خواهم بست.

من و تو زاده نسلی هستیم که می داند که می تواند!
من و تو اگر ما شویم، پیروزیم!
نسل ما می داند برای رسیدن به خواسته های برحقش
باید تلاش را سرلوحه خویش قرار دهد
و با وجود ناهمواری ها
با درایت و تدبیر
با سلاح سخن
و با گفتمان موثر
راه را هموار خواهیم کرد…
دستان اعتمادت را به دستان مشتاق من بسپار
همراه من باش که تا رسیدن به قله های سعادت
پا به پای تو خواهم آمد…

یک نکته بسیار مهم برای موفقیت در انتخابات شورای دانش آموزی داشتن شعار تبلیغاتی مناسب است. برای دیدن نمونه شعار تبلیغات شورای دانش آموزی از گلبهار امانی اینجا را ببینید.  

ترفندهایی برای رای آوری تضمینی انتخابات شورای دانش آموزی از فریبا صدری را اینجا ببینید.

تکنیکهای موثر در تبلیغات انتخابات شورای دانش آموزی را از صفحه سونا شکوه ببینید.

اگر به اطلاعات، شعارها و تبلیغات بیشتری در زمینه شورای دانش آموزی نیاز دارید، صفحه مدرسه سخن را ببینید.

پیدا کردن شغل مناسب

چرا دنبال پیدا کردن کار خوب و یا ارتقای شغلی هستیم؟
شاید پاسخ بسیاری از ما این باشد که ما برای کسب درآمد و داشتن جایگاه اجتماعی نیاز به یافتن شغل مناسب داریم.
اما مفهوم شغل مناسب چیست؟ پاسخ این است که یک شغل خاص برای همه افراد نمی تواند مناسب باشد. مثلا شغل پزشکی یا معلمی برای بعضی افراد مناسب است و برای برخی دیگر به هیچ عنوان مناسب نیست. هر کس با توجه به شرایطی که مهمترین آنها داشتن دو ویژگی است باید بهترین شغلی را که برای آن کار ساخته شده است انتخاب کند.
برای یافتن شغل مناسب به دو نکته اصلی باید توجه داشته باشید. یک برگ کاغذ بردارید و روی آن یک جدول با دو ستون بکشید. در ستون اول تمام ویژگی های خاص و مثبت خود را که از زبان دیگران آن را شنیده اید یادداشت کنید. مثلا اگر نقاش خوبی هستید، سر کلاس خوب انشاء می خوانید، دستپخت خوبی دارید، خوب رانندگی می کنید، داروها را خوب می شناسید، آناتومی بدن را به خوبی می شناسید، صدای خوبی دارید، خوب می نوازید، ورزشکار خوبی هستید و یا هر ویژگی یا مهارتی را که تعریف آن را بارها از زبان دیگران شنیده اید یادداشت کنید.
در ستون دوم جدول تمام علایق خود را یادداشت کنید. مثلا اگر به مطالعه کتاب، آشپزی، تدریس، ورزش، خوانندگی و هر کار دیگری علاقه دارید آن را یادداشت کنید.
حالا این دو ستون را با هم مقایسه کنید و گزینه های مشترک را پیدا کنید. یعنی اگر شما به کار خوانندگی علاقه دارید و از زبان دیگران هم بارها شنیده اید که چه صدای خوبی داری، می توانید مطمئن باشید که اگر روی این کار تمرکز کنید و به آن بپردازید حتما در آن موفق خواهید بود.
مهم این است که در کاری که مشغول انجام آن هستید به گونه ای غوطه ور باشید که اصلا متوجه گذر زمان نشوید و دلتان نخواهد آن کار را رها کنید. مدام به ساعت خود نگاه نکنید که چرا نمی گذرد!
من به واسطه شغلم کارمندان زیادی را دیده ام که از صبح یک چشم آنها به ساعت دیواری است و منتظرند تا ساعت کاری به پایان برسد. در طول روز تماس های کاری را با اکراه جواب می دهند و انگیزه ای برای کار ندارند. هممه اینها دلیل بر این است که شغل مناسب خود را پیدا نکرده اند.
شاید در ابتدا تصور کنید هر کاری باشد انجام می دهید تا به درآمد برسید. اما کاری که به آن عشق نورزید، فقط شما را خسته و کسل می کند.
یکی از مهمترین راهها رسیدن به آرامش شکرگزاری است. در عین اینکه تمام تلاشمان را می کنیم ولی واقعا یک چیزهایی دست ما نیست. پس هر لحظه همان گونه است که باید باشد… شکرگزار تمام لحظه هایی باشیم که فرصت زندگی کردن داریم. شکرگزار تمام افرادی که اطرافمان هستند و هر کدامشان به گفته فلورانس اسکاول شین حلقه ای طلایی در زنجیره خیر و صلاح ما هستند.
حتی تمام وسایلی که از آنها استفاده می کنیم و برای آرامش در زندگی از آنها استفاده میکنیم و گاهی خیلی ساده از آن عبور می کنیم. وسایلی مثل کیف، خودکار، کاغذ، تابلو، منگنه، پاک کن… همه این وسایل برای این ساخته شده اند که گره ای از کار ما بگشایند. ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند … تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری… یعنی حواسمان باشد از این همه نعمت غافل نباشیم…
پس لطفا برای چند دقیقه خدا را شکر کنیم به خاطر خیلی از موهبت هایی که تا حالا به سادگی از کنار آنها گذشته ایم. به خاطر افرادی که در مسیر زندگی ما قرار گرفتند و باعث پیشرفت ما شدند. به خاطر لحظه ها، وسایل، اتفاقهای خوب و بد که از هر کدام درسی گرفتیم…
هر کاری انجام میدهیم آن را با عشق متبرک کنیم تا اول حال دل خودمان خوب شود. اگر آشپزی میکنیم، آن را با عشق عجین کنیم. چرا غذاهای خانگی اینقدر دلچسب هستند؟ چون با عشق طبخ شده اند. شما حتی بهترین رستوران ها هم بروید بعد از مدتی زده می شوید. ولی تا حالا پیش آمده از خوردن غذای خانگی خسته شوید؟
ما اگر می خواهیم کلام تاثیرگذار داشته باشیم هم باید آن را با عشق آمیخته کنیم. هر حسی داشته باشیم روی کلام ما تاثیر میگذارد. نمی توان با نفرت، واژگان مثبت بر زبان جاری کرد… نمی توان با خشم، کلمات صلح بر زبان آورد. احساس درونی ما روی کلمه ها تاثیر خواهد گذاشت و مفهوم آن را تغییر خواهد داد.

مهارتهای ارتباطی و ارتقاء شغلی

حتما شما هم در محیط کار خود افراد توانمند و شایسته را دیده اید که به جایگاه واقعی شغلی خود نرسیده اند و گاهی تصور می شود عده ای بدون داشتن شایستگی به جای افراد توانمند و لایق نشسته اند. اما واقعا راز موفقیت و پیشرفت شغلی چیست؟

اگر به منش و رفتار افرادی که در موقعیت شغلی مناسبی قرار دارند دقت کنیم، متوجه می شویم این افراد از ارتباطات قوی تری نسبت به دیگران برخوردارند. بخشی از این ارتباطات از طریق کلام و فن بیان شکل می گیرد. اگر ما بتوانیم با استفاده از کلام اثربخش با دیگران تعامل مناسبی داشته باشیم، نقش فوق العاده ای در تغییر نگاه دیگران به ما خواهد داشت. یعنی زمانی که بتوانیم به صورت شایسته نظر خود را مطرح کنیم، با مدیران و سایر افراد ارتباط کلامی مناسبی داشته باشیم و بدون بحث و جدل و با استفاده از ترفندهای کلامی بتوانیم به صورت دوستانه مسائل کاری را حل کنیم، موجب تغییر نگاه دیگران به ما می شود و جایگاه شغلی ما را ارتقاء می بخشد.

یک نکته بسیار مهم برای رسیدن به ارتقاء شغلی این است که همیشه سعی کنید نسبت به سطحی که هستید یک درجه بالاتر رفتار کنید. یعنی اگر یک کارشناس معمولی هستید، سعی کنید نگاهتان به مسائل، پوشش، رفتار و به صورت کلی در همه خصوصیات شبیه یک مدیر باشید.

غر زدن ممنوع!

یادتان باشد هرگز در محل کارتان غر نزنید! اما تعریف غر زدن چیست؟ غر زدن یعنی شکایت کردن از چیزی که نمی توان آن را تغییر داد نزد شخصی که اصلا به او مربوط نمی شود. مثلا اگر ازرفتار یک راننده تاکسی ناراحت شده ایم زمانی که به محل کار خود می رسیم شروع کنیم به همکار کنار دستی خود از کار راننده شکایت کنیم! آیا کاری از دست همکار شما بر می آید یا فقط علاوه بر یادآوری آن صحنه های ناراحت کنند، این ناراحتی به همکارتان هم منتقل می شود؟ غر زدن در محل کار نه تنها دردی را دوا نمی کند، بلکه باعث می شود نگاه دیگران به شما تغییر کند.

یک نکته بسیار مهم این است که سعی کنید همیشه با نشاط به نظر برسید. با نشاط بودن فقط نیاز به تمرین دارد. سعی کنید هرزمان یادتان آمد، به خودتان بیایید و یک لبخند روی لب داشته باشید و حس خوبی به چهره خود بدهید. این کارهای کوچک می تواند انرژی مثبت را به دیگران منتقل کند و ناخواسته جذب رفتارهای شما خواهند شد.

یادتان باشد رفتارهای کوچک و هر روزه ما شخصیت ما را تشکیل می دهند. اگر شخصی هستید که در محل کار خود مدام غر می زنید، به جای ارائه پیشنهادهای موثر گله و شکایت می کنید، راز استفاده از کلمات مثبت را نمی دانید و مدام منفی بافی می کنید، انتظار نداشته باشید مدیر ارشد شما را به عنوان فردی قابل اطمینان و لایق رسیدن به جایگاه شغلی بالاتر ببیند.